فهرست

مسمویت با الکل متانول در بابل متاسفانه یک نفرفوت نمود و ۱۱نفر به علت شدت عوارض تحت درمان دیالیز قرار گرفتند

تمامی این بیماران مرد بوده و سن این بیماران بین ۲۵سال تا ۴۶سال بوده است

در نیمه اول آبان سال جاری به علت مسمویت با الکل متانول در بابل متاسفانه یک نفرفوت نمود و ۱۱نفر به علت شدت عوارض تحت درمان دیالیز قرار گرفتند

به گزارش روابط عمومی اورژانس بابل دکتر لعلی رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریتهای پزشکی بابل گفت: از ابتدای آبان سال جاری تا کنون ۱۳ بیمار به علت مسمومیت با الکل متانول در بیمارستانهای بابل بستری شدند که از این تعداد یک نفر با وجود اقدامات درمانی فوت نمود و ۱۱ بیمار به علت شدت عوارض کلیوی تحت درمان دیالیز قرار گرفتند و یک نفر با توجه به عدم شدت علائم پس از اقدامات درمانی از بیمارستان ترخیص شد.

تمامی این بیماران مرد بوده و سن این بیماران بین ۲۵سال تا ۴۶سال بوده است. تعداد ۵ نفر از این بیماران به علت شدت علائم در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها بستری و حال یک بیمار نیز وخیم اعلام شده است.

دکتر لعلی متخصص طب اورژانس و رییس اورژانس بابل در ادامه گفت: مسمومیت حاد با متانول که در اصطلاح جامعه به عنوان مسمومیت با الکل یاد می‌برند به دنبال مصرف خوراکی اشتباهی یا عمدی الکل متیلیک صنعتی یا مشروبات الکلی دست ساز ( حاوی متانول) رخ می‌دهد.

همچنین ایشان در خصوص نحوه مسمومیت با الکل توضیح داد: متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک ترین الکل موجود در طبیعت است که به روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌شود. متانول در شکل خالص بی‌رنگ و بی بو است که از آن به عنوان حلال در موارد متعدد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به علائم فرد مسموم خاطرنشان کرد: علائم مسمومیت در نیم تا ۴ ساعت بروز می‌کند و شامل علائم گوارشی (تهوع، استفراغ، درد شکم) علائم عصبی شامل (گیجی، خواب آلودگی، سردرد، تشنج، تضعیف دستگاه عصبی مرکزی، اغما، سفتی گردن و اختلال بینایی) و نارسایی کلیه (میوگلوبینوری) و اختلال در اسیدیته خون (اسیدوز متابولیک ) است.

به گفته وي، در صورت مراجعه تاخيري با توجه به شدت بالاي مسموميت با متانول ممكن است با عوارض جبران ‌ناپذيري از جمله، نارسايي حاد كليه، كبد، كوري دائم و مرگ همراه باشد. 
وي بيان كرد: متانول به صورت كم و بيش در عرقيات گياهي نیز به دليل چرخ توليد و فرآيند آن به وجود مي‌آيد كه مصرف بيش از حد اينگونه مواد نيز ممكن است باعث مسموميت‌هاي مزمن خفيف با متانول شوند از اين رو لازم است افراد از مصرف بيش از حد و طولاني مدت عرقيات گياهي پرهيز كنند زيرا ممكن است حاوي مقاديري متانول باشد. 

در انتها دکتر لعلی گفت: با توجه به توصيه‌هاي دين مبين اسلام مبني بر حرام بودن مصرف الكل لازم است از استعمال هرگونه مشروبات الكلي به ويژه مشروبات الكلي دست ساز جدا پرهيز شود.